Door het corona virus kunnen levertijden bij koerierdiensten iets langer zijn dan je gewend bent. Klik hier voor meer informatie.

Adriaen Coorte, 1665 – 1707

Van alle oude meesters is Adriaen Coorte waarschijnlijk de meest mysterieuze Nederlandse kunstenaar. We weten bijna niets over zijn leven en ook niet al te veel over de schilderijen die aan hem worden toegeschreven.

Toch worden zijn werken tentoongesteld in de beroemdste musea en galerieën ter wereld. En brengen zijn werken op veilingen recordprijzen op. Een klein schilderij ging laatste van de hand voor 2.057.250 pond. Wat is zijn geheim?

Het is de Nederlandse kunsthistoricus Laurens J. Bol die van Adriaen Coorte een populaire kunstenaar maakte. Dankzij zijn artikelen en tentoonstellingen werd Coorte een sensatie in Nederland en de meest gevierde "herontdekte" Nederlandse barokschilder van de afgelopen decennia!

Lees hieronder meer over Adriaen Coorte. Geinteresseerd in andere klassieke schilderijen als wanddecoratie? Bekijk dan de hele collectie Oude Meesters!

Verfijn zoekopdracht

Biografie van Adriaen Coorte

Er is weinig bekend over het leven van Adriaen Coorte. We weten niet eens jaren van zijn leven. Hij werd rond 1680 leerling van Melchior d'Hondecoeter in Amsterdam. In 1683 keerde hij terug naar Middelburg. In 1695 verschijnt hij in documenten als lid van het Sint Lucasgilde. Deze droge verzameling feiten is zo'n beetje alles wat we over hem als persoon weten.

Adriaen Coorte's oeuvre aan schilderijen

Coorte's oeuvre is net als zijn levensgeschiedenis relatief relatief beperkt. Er zijn slechts iets meer dan 60 gesigneerde schilderijen van hem bekend. Alle schilderijen zijn stillevens, de meeste tonen fruit, groenten en schelpen.

In de vroege werken zijn er afbeeldingen van vogels en vanitas. Vanitas is afkomstig uit het latijn en staat in de kunst voor ijdelheid en leegheid. Kunstenaars beelden dit onder andere uit door schedels, gedoofde kaarsen, omgevallen glazen en verwelkte bloemen. Allemaal objecten die in de kunst symbool staan voor de zinloosheid van het aardse.

Coorte's latere schilderijen zijn de onderwerpen minder zwaar en zijn vooral vruchten, asperges of schelpen te zien. De kunstenaar beperkte zich steevast tot enkele of zelfs maar één onderwerp. Coorte's stillevens vestigen de aandacht op de uiterst realistische manier waarop echte objecten worden gereproduceerd.

Tweederde van Coorte's werken zijn eerst op papier gemaakt en later op hout of doek overgebracht. Deze manier van werken die nu heel logisch lijkt was zeldzaam in de tijd van Coorte.

Postume herkenning voor Coorte

Tot het midden van de twintigste eeuw bleef de kunstenaar vrijwel onbekend. Coorte was blijkbaar niet goed bekend bij zijn tijdgenoten buiten het stadje Middelburg en hij was tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw bijna volledig vergeten.

Hij werd ontdekt door de Nederlandse kunsthistoricus Laurence Johannes Bol (1898-1994), die in 1952 een artikel over hem publiceerde. Later organiseerde Bol een tentoonstelling van zijn geselecteerde werken in Dordrecht en in 1977 publiceerde hij een monografie over de kunstenaar in Amsterdam.

Op 7 december 2011 werd een voorheen onbekend werk Three Peaches op een stenen werkblad en een Red Admiral vlinder geveild voor een recordprijs van £2.057.250!

Originele schilderijen van Adraen Coorte bekijken

Three Peaches on a stone worktop and a Red Admiral butterfly

Momenteel bevinden de werken van Corte zich in de grootste musea van Europa en Amerika. Een van zijn stillevens getiteld 'Een bakje aardbeien op een stenen plint' (1697) bevindt zich in de Hermitage. Dichter bij huis, namelijk in het RIJKSmuseum, vind je 'Stilleven met asperges' eveneens uit 1697. Mocht je in Den Haag zijn en een werk van Coorte willen bewonderen, dan kun je in het Mauritshuis terecht voor 'Stilleven met bosaardbeien'.

De Nederlandse dichter Hans Faverey wijdde een gedichtencyclus aan de kunstenaar, die is opgenomen in zijn collectie "Lichtval", 1981.