Betaalbaar werk aan de muur van Frans Hals, 1582 – 1666

Een van de meest waardige vertegenwoordigers van de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw is de kunstenaar Frans Hals. Hals wordt beschouwd als de grondlegger van het Nederlandse realistische portret.

Zijn artistieke erfenis met zijn scherpte en dekkingskracht van de menselijke binnenwereld gaat veel verder dan de nationale Nederlandse cultuur. Als kunstenaar met een wijds wereldbeeld, een dappere vernieuwer, vernietigde hij de kanunniken van de klasse (adellijke) portretten van de 16e eeuw.

Hij was niet geïnteresseerd in de mens afgebeeld volgens zijn maatschappelijke positie in een majestueuze paradehouding en kostuum, maar in al zijn natuurlijke essentie, karakter, met zijn gevoelens, intellect en emoties.

Lees meer over het leven en het oeuvre van deze uitmuntende Hollandse oude meester.

Verfijn zoekopdracht

Het vroege leven van Frans Hals

Frans Hals

Frans Hals werd geboren in Antwerpen in 1582 of 1583. Deze periode staat historisch gezien bekend als een tijd van bijzonder sterke vervolgingen van protestanten door Spanje. Als gevolg daarvan verliet de meerderheid van de Antwerpse bevolking haar huizen en trok naar het binnenland.

De familie van meester Hals van Mechelen vertrok dus naar de stad Harlem, de hoofdstad van de provincie Noord-Holland.

Helaas is er weinig bekend over de kindertijd van de kleine Frans. Er zijn geen feiten bekend over wanneer zijn talent opdook, wie er aan de ontwikkeling ervan heeft bijgedragen en wie de eerste leraar van de toekomstige schilder was.

Toch was hij op 27-jarige leeftijd al lid geworden van de populaire vereniging van creatieve mensen - het Sint-Lucasgilde. Hals. Hals neemt de functie van restaurateur in de plaatselijke gemeente over.

Familie van Frans Hals

In 1611 trouwde hij, het eerste kind werd geboren, maar zijn vrouw stierf in 1615. Twee jaar later trouwde Frankrijk opnieuw en woonde het de rest van zijn leven bij Lisbeth Reyners. Zij kregen 11 kinderen in hun gezin. Vijf zonen volgden het pad van hun vader - werden kunstenaars.

Frans beïnvloedde zijn broer Dirck Hals (geboren in Haarlem, 1591-1656), die ook schilder was. Daarnaast werden vijf van zijn zonen schilder:

Harmen Hals (1611-1669)

Frans Hals de Jongere (1618-1669)

Jan Hals (1620-1654)

Reynier Hals (1627-1672)

Nicolaes Hals (1628-1686)

Hoewel de meeste van zijn zonen portretschilders zijn geworden, zijn sommige van hen begonnen met stillevenschilderen of architectonische studies en landschappen.

Portretten van Frans Hals

Hals is vooral bekend om zijn portretten, meestal van rijke burgers. Hij schilderde ook portretten van grote groepen voor lokale burgerwachten en voor lokale hospitaalregentschappen. Hij was een Nederlandse Gouden Eeuw schilder die intiem realisme beoefende met een radicaal vrije benadering.

Zijn schilderijen illustreren verschillende lagen van de samenleving: banketten of vergaderingen van officieren, gilden, gemeenteraadsleden van burgemeesters tot griffiers, rondtrekkende spelers en zangers, heren, visvrouwen en tavernehelden.

In zijn groepsportretten legt Hals elk personage op zijn eigen manier vast. Gezichten zijn niet geïdealiseerd en duidelijk zichtbaar, hun identiteit wordt onthuld in verschillende houdingen en gezichtsuitdrukkingen.

Vergadering van de Officieren en Sergeanten van de Burgerlijke Garde van de Calivermen (Frans Hals)

Kunst op Doek: Vergadering van de Officieren en Sergeanten van de Burgerlijke Garde van de Calivermen - Frans Hals

In de jaren 1620-1640, in de periode van de grootste populariteit, schilderde Hals veel dubbelportretten van paren: de man op het linkerportret en de vrouw op het rechter. De enige afbeelding waarin de echtgenoten samen zijn afgebeeld is "Het familieportret van Isaac Massa en zijn vrouw" (1622).

Portret van een stel, waarschijnlijk Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen, Frans Hals

Kunst op Doek: Portret van een stel, waarschijnlijk Isaac Abrahamsz Massa en Beatrix van der Laen - Frans Hals

Stijl

De kunstenaar heeft zijn eigen originele stijl van tekenen. Hals schilderde graag met een zichtbare penseelstreek. Hij schilderde ze niet 'dood', zoals veel van zijn tijdgenoten deden, in hun grote nauwkeurigheid en zorgvuldigheid, al dan niet op verzoek van hun klanten.

Hij kan de voorvader van de toekomstige richting worden genoemd - het impressionisme. De auteur heeft geen 'gladheid', hij is vrij in penseelstreek en hij heeft sappige, heldere en tegelijkertijd warme en dichte kleuren.

Later domineerden donkere tinten Hals' schilderijen, zwart-witte contrasten en werd het kleurenpalet schaars. Ondanks het grote aantal bestellingen en de jaarlijkse financiële steun van het stadsbestuur stond zijn financiële toestand bijna op de rand van de armoede. Misschien is dit te wijten aan de grote familie van de kunstenaar.

Als we het creatieve pad van de grote Frans Hals volgen, is het verschil tussen zijn werken uit de jaren 1620-1640 en de schilderijen uit de late periode zeer merkbaar. Vrolijke muzikanten, banketten van officieren, vrolijke meisjes - in de eerste helft van het leven. En mensen in zwarte kleren, serieus en somber, oude regenten - aan het eind van het leven.

Dood

De briljante kunstenaar stierf in totale armoede, in een verpleeghuis in 1666. En werd vervolgens bijna 200 jaar lang vergeten.

Maar met de opkomst van de belangstelling voor de impressionisten kreeg zijn grote portretten en schilderijen in de 19e eeuw een tweede leven. Hals zijn werk wordt aangekocht door musea en particuliere verzamelaars over de hele wereld: