George Seurat, 1859 -1891
Georges Seurat was een Franse schilder en tekenaar. Seurat wordt beschouwd als een van de belangrijkste Post-Impressionistische schilders. Hij heeft zich losgemaakt van de schijnbare spontaniteit en snelheid van het impressionisme en ontwikkelde een gestructureerde, meer monumentale kunst om het moderne stadsleven weer te geven.
Zijn grote werk Een zondag op La Grande Jatte, zijn beroemdste schilderij, veranderde de richting van de moderne kunst door het neo-impressionisme te initiëren en is een van de iconen van de 19e eeuwse schilderkunst.
Lees meer over de schilder in onderstaand artikel. En bekijk de collectie Oude Meesters!
Seurat's familie en opleiding
Georges Sera werd op 2 december 1859 in Parijs geboren in een rijke familie. Zijn vader, Antoine Chrysostom Sera, was advocaat en afkomstig uit de Champagne; zijn moeder, Ernestine February, was Parijse. Georges had een broer, Émile Augustin, en een zus, Marie-Berthe, beiden ouder.
Georges Seurat studeerde eerst kunst aan de École Municipale de Sculpture et Dessin, vlakbij het huis van zijn familie aan de Magenta-laan, die werd gerund door de beeldhouwer Justin Lequien.
In 1878 verhuisde hij naar de École des Beaux-Arts waar hij les kreeg van Henri Lehmann en een conventionele academische opleiding volgde, waarbij hij tekende van afgietsels van antieke beeldhouwkunst en tekeningen van oude meesters kopieerde.
Artistieke carrière
Na een jaar dienst aan de militaire academie van Brest keerde hij in 1880 terug naar Parijs. Hij deelde een kleine studio op de linkeroever met twee studievrienden voordat hij naar een eigen studio verhuisde.
De volgende twee jaar wijdde hij zich aan het beheersen van de kunst van het zwart-wit tekenen. Hij besteedde 1883 aan zijn eerste grote schilderij - een groot doek met de titel Bathers in Asnieres.
Nadat zijn schilderij door de Parijse Salon was afgewezen, keerde Seurat zich af van dergelijke instellingen en sloot hij zich aan bij de onafhankelijke kunstenaars van Parijs.
Pointillisme
In 1884 richtte hij samen met andere kunstenaars (waaronder Maximilien Luce) de Société des Artistes Independants op. Daar ontmoette hij collega-kunstenaar Paul Signac en raakte hij bevriend met hem. Seurat deelde zijn nieuwe ideeën over het pointillisme met Signac, die vervolgens in hetzelfde idioom schilderde.
Het pointillisme bestond uit het aanbrengen van verf in zorgvuldig geplaatste stippen van pure, ongemengde kleur. Volgens Seurat en Signac zouden deze door het oog van de toeschouwer worden gemengd om een opvallender beeld te creëren dan elk ander beeld dat wordt gemaakt na het mengen van kleuren op een conventioneel palet.
In de zomer van 1884 begon Seurat aan zijn meesterwerk, Een zondag op La Grande Jatte, wat hem twee jaar duurde.
De laatste jaren en de dood van George Seurat
Later verhuisde hij van de Boulevard de Clichy naar een rustigere studio in de buurt, waar hij in het geheim woonde met een jong model, Madeleine Knobloch.
In februari 1890 beviel ze van zijn zoon. Pas twee dagen voor zijn dood stelde hij zijn jonge familie voor aan zijn ouders.
Seurat stierf in Parijs in het huis van zijn ouders op 29 maart 1891 op 31-jarige leeftijd. Kort na zijn dood beviel Madeleine van zijn tweede zoon, wiens naam onbekend is en die bij de geboorte of kort daarna stierf.
De doodsoorzaak van Seurat is onzeker en wordt toegeschreven aan een vorm van meningitis, longontsteking, infectieuze angina pectoris en/of difterie. Zijn laatste ambitieuze werk, The Circus, werd ten tijde van zijn dood onafgewerkt gelaten.
George Seurat's schilderijen in musea en galeries wereldwijd:
- Louvre, Parijs
- Musée d'Orsay, Parijs
- Metropolitan Museum of Art, New York
- Museum of Modern Art, New York
- National Gallery of Art, Washington D.C
- J. Paul Getty Museum, Los Angeles
- National Gallery, Londen
- Tate Gallery, Londen
- Hermitage Museum, Sint Petersburg
- National Gallery of Australia, Canberra