Door het corona virus kunnen levertijden bij koerierdiensten iets langer zijn dan je gewend bent. Klik hier voor meer informatie.

Jacob Ferdinand Voet, circa 1639 – 1689

Jacob Ferdinand Voet was een Nederlandse portretschilder, geboren in Antwerpen. Hij bracht echter een aanzienlijk deel van zijn carrière door in Rome. Hij werd zelfs de meest gevraagde portretschilder van de stad tot zijn vertrek in 1679.

Zijn kleurrijke portretten waren ook populair bij de aristocratie in Frankrijk, waar hij zijn laatste jaren doorbracht. Leer meer over het leven van de kunstenaar en versier je huis met prachtige kunstprenten uit deze collectie. Zoek je een andere meesterschilder, bekijk dan de collectie oude meesters!

Verfijn zoekopdracht

Het vroege leven van Jacob Ferdinand Voet

Jacob Ferdinand Voet werd rond 1639 in Antwerpen geboren als zoon van de schilder Elias Voet. Hij was een van de vijftien kinderen. Zijn oudere broer Carlo verhuisde naar Amsterdam en trouwde in 1661 met een dochter van de rijke Joan Coymans en Sophia Trip.

Voet's tijd in Rome

Jacob verliet zijn geboortestad Antwerpen en reisde naar Rome, waar hij van 1663 tot 1680 verbleef.

Daar werd Voet lid van de Bentvueghels, een vereniging van voornamelijk Nederlandse en Vlaamse kunstenaars die in Rome actief zijn.

Voet woonde samen met schilder-etser Cornelis Bloemaert.

In Rome waren Voet's vaardigheden als portretschilder zeer gewild bij het pauselijke hof en bij de Romeinse aristocratie, waaronder de prominente families Colonna en Odescalchi. Hij werd betutteld door Christina, koningin van Zweden, die toen in Rome woonde. Hij schilderde zowel haar portret als dat van haar vriendin, kardinaal Azzolino.

In 1671-1672 kreeg Voet de opdracht van kardinaal Chigi om portretten te schilderen van jonge vrouwen die prominent aanwezig waren in de Romeinse samenleving. Hij maakte een eerste serie van 37 portretten van de meest betoverende vrouwen van Rome ('Galleria delle Belle') tussen 1672 en 1678 voor de eetzaal van kardinaal Chigi in zijn paleis in Ariccia.

Later heeft hij de serie gekopieerd en zelfs uitgebreid voor andere Romeinse en Italiaanse adellijke families. Hierdoor ontstond een rage voor portretten van jonge vrouwen in Rome en in het buitenland.

De kunstenaar werd uit de stad verbannen door paus Innocentius XI, die door Voet's portretten van vrouwen met een ongepast decolleté werd geschandaliseerd.

Andere reizen van Jacob Voet

Daarna reisde hij in 1680 naar Milaan en in 1681 naar Florence, waar hij voor de Medici-familie werkte.

Voet bracht tussen 1682 en 1684 2 jaar door in Turijn, van waaruit hij in 1684 terugkeerde naar Antwerpen. Voet ging vanuit Turijn terug naar Antwerpen, samen met de Nederlandse schilder Jan van Bunnik, die hij al in Rome had ontmoet in het gezelschap van Cornelis Bloemaert.

Tussen 1686 en 1689 ondernam hij nog een reis naar Parijs. Hij werd aangesteld als hofschilder en stierf daar in 1689. Jacques d'Agar was waarschijnlijk zijn leerling.

Schilderijen van Jacob Voet

Jacob Ferdinand Voet was een gespecialiseerd portretschilder. Momenteel worden alleen portretschilderijen aan hem toegeschreven.

Voet specialiseerde zich in halflange portretten, waarbij alle aandacht uitgaat naar het onderwerp, dat vanuit een neutrale, donkere achtergrond naar voren komt. Voet's onderwerpen hebben meestal een reflectieve uitdrukking en zeer opvallende, gedenkwaardige ogen, altijd groot en suggestief. Hij concentreerde zich op decoratieve elementen zoals het haar en de kleding van de personages.

Zijn schilderijen lijken met een moeiteloze nauwkeurigheid en een vloeiend gemak te zijn uitgevoerd. Hij werd ook opgemerkt als schilder van miniatuurportretten.

In welke musea kun je schilderijen van Jacob Ferdinand Voet zien?